Makspulstest

2018-11-16T13:39:06+00:00 16. november 2018|Categories: Ukategorisert|

På mandag kjører vi i gang spinning makspulstest med Sylvia.  Timen vare i 45 min. Om du ikke vil teste makspuls kan du likevel være med.

Det er  motiverende å bruke pulsbelte på spinning! Nå har vi et meget godt tilbud på  suunto bluetooth pulsbelte kr.499,- (799,-) i hele november.

Nedenfor får du noen enkle fakta om makspuls:

1) Makspulsen din er det maksimale antall ganger hjertet ditt kan slå i løpet av et minutt.

2) Makspulsen oppnås enklest når man bedriver en aktivitet som involverer store og så mange muskelgrupper som mulig. For eksempel løping eller spinning.

3) Makspulsen er helt individuell, og kan derfor variere fra person til person.

4) Makspulsen er tilnærmet konstant, men faller litt etterhvert som man blir eldre.

5) Man har den samme makspulsen uansett om man løper, sykler eller gjør en annen aktivitet.

6) For å oppnå makspuls må man være godt trent i den aktiviteten man skal utføre – fordi man ikke orker eller klarer å presse kroppen hardt nok om man ikke er godt trent. Musklene stivner/får melkesyre og det blir begrensninger fremfor at pulsen når sitt maksimale nivå.

7) Det er flere ulike metoder du kan benytte for å finne makspulsen din. Og den aller enkleste er følgende formel: 220 – (alder x 0.7)

(Er du 50 år skal altså makspulsen ligge på ca. 220 – (50×0.7) = 185 slag/min. Ifølge Olympiatoppen stemmer denne formelen for 80 prosent av alle personer. De resterende har et avvik på +/- 15 slag/min).

OBS: Er du på en time og merker at pulsen din  går opp i 80-90 prosent av makspuls svært raskt, bør du antagelig øke makspulsen på belte/klokken du bruker.

Det samme gjelder hvis det er motsatt – altså at du sliter veldig med å komme på pulsnivåene som anbefales i løpet av timen. Da bør du sette ned makspulsen litt.