Mat før og etter trening!

2018-08-10T23:24:56+00:00 17. februar 2018|Categories: Trening og mat, Ukategorisert|

Spis litt før du trener så orker du mer. Mange tror det er om å gjøre å spise minst mulig og trene mest mulig når du skal ned i vekt. Det er en dårlig strategi. Grunnlaget for å gå ned i vekt er at du spiser mindre enn du forbrenner. Men det er viktig at ikke underskuddet blir for stort. Da mister du også muskelmasse og ikke bare fett.

Før trening:
Mens du trener forbrenner du mye karbohydrater. 2 timers tid før du trener, bør du derfor spise ett lett måltid som i hovedsak består av karbohydrater. Karbohydratene kan for eksempel inntas i form av grovt brød, da får du også i deg litt fiber. Kroppen trenger også protein, så derfor er også litt protein før trening anbefalt.

Noe å velge i:
1 Et knekkebrød med magert kjøttpålegg med tomat og salatblad.
2 En grov brødskive med mager ost og paprika
3 Et beger yoghurt naturell med usukret kornblanding med tørket frukt.

Hvis du vet det er lenge til du skal trene, eller du vet det tar litt tid før du får mat igjen etterpå bør du kanskje spise to brødskiver. Skal du spise så nærme som en time før treningen, kan du gjerne en velge noe ekstra lett, som smoothie, kornblanding eller yoghurt og frukt

Etter trening:
Etter trening er det viktig at kroppen får restituert seg. Siden kroppen bryter ned protein når du trener og du har forbrukt mye karbohydrater, er det også etter trening lurt å kombinere disse. Ta gjerne litt frukt rett etter trening. Slik får du også tilført væske. Innen en time etter trening bør du spise et mer ordentlig måltid igjen.

Et middagsalternativ:
Masse grønnsaker som fyller halve tallerkenen. Et kyllingbryst eller fisk, samt en porsjon fullkornris, fullkornspasta eller en passe stor potet. Dersom du trener på kvelden, bør du likevel spise et lett måltid etterpå.

For eksempel:
1 En fruktblanding med yoghurt naturell.
2 En tallerken oppskåret frukt eller grønnsaker.
3 Et beger yoghurt naturell med sukkerfri kornblanding med tørket frukt.
4 En smoothie laget av bær, frukt og yoghurt.

Disse kan også brukes som mellommåltid etter trening dersom du trener på andre tider av dagen og det går en stund før du kan spise frokost, lunsj eller middag.